Peacock Advertising Agency

It's not what you look at that matters. It's what you see.

"Vi hjälper företag och organisationer att växa i en ständigt uppkopplad och föränderlig värld."

Apple möjliggör ad-block i Safari för iOS9 som släpps nu i September

Apple har nu i iOS9 gjort det möjligt för användare att ladda ned appar med tillägg (Ad-block) till webbläsaren Safari. 

Dessa tillägg kan användas för att blockera visst innehåll, men framför allt reklam-banners. Detta har sedan tidigare gått att göra på Android, men inte varit helt enkelt att installera eftersom Google spärrat dessa appar från Google Play. 

Att det inte fungerat på Android är kanske inte så konstigt då den troligen största anledningen för Google att skapa ett eget mobilsystem är att slippa betala en miljard US dollar varje år till Apple, för att vara förvald sökmotor i iOS webläsare Safari. Ändå gör Google en stor vinst på AdWords i Safari.

http://searchengineland.com/financial-analyst-affirms-googles-1-billion-in-default-search-payments-to-apple-148255 . Frågan är hur stor påverkan Safaris ad-blocks har på Googles intäkter, då de uppskattas förlorat 6.6 miljarder US dollar på ad-blocks under 2014, vilket motsvarar ca 10% av deras totala intäkter. http://uk.businessinsider.com/pagefair-predicts-google-is-losing-66-billion-in-revenue-to-ad-blockers-2015-6?r=US&IR=T

Ad-blocks kommer göra det möjligt att ha en helt reklamfri webläsare. Detta gör att användare får en mindre övervakad tillvaro på nätet, istället för nuvarande situation där nästan allt en användare gör loggas och den informationen säljs sedan vidare till annonsörer. 

Eftersom reklam oftast gör att websidor laddar mycket långsammare och att användarna irriteras över annonsernas mängd och frekvens, samt att användare känner sig spionerade på av annonsföretagen, så kommer kunder snabbt anamma dessa ad-blockers.

På vanliga datorers webläsare så uppskattades det i Juni i år, från en rapport av Adobe och PageFair, att ungefär 200 miljoner användare blockerar annonser. Detta uppskattades ge ett intäktsbortfall för publiseringsföretag på ungefär 22 miljarder US dollar. http://blog.pagefair.com/2015/ad-blocking-report

För att möta denna utmaning, måste publiceringsföretag hitta nya vägar. Ett sådan väg är Nativeannonsering, där nyhetsartiklar skrivs om en specifik produkt eller brand, som kommer högt vid sökningar på ett specifikt ämne. En väg är att väva in annonserna i content, men det gör avsändaren otydlig. En annan väg är att göra helt egna appar, där kunden inte kan blockera annonserna. Egna appar gör det dessutom möjligt att profilera kunden mer specifikt genom att köra t.ex quizzar och även fråga kunden om reklampreferenser.

Så vinnarna i denna stund är användarna som får en betydligt bättre tillvaro på nätet utan annonser, Native advertising-företagen som nu måste skapa mer content samt de app-utvecklare som gör appar till publishing industrin.

Falling Bricks

Vi har inlett ett fantastisk samarbete men en ny och energifull kund - Maria Casino. Tillsammans skall vi förfytta kunden i rätt riktning. Vår första leverans ett steg på vägen - med mycket mer på kommande. Stay tuned.


Prototyping for kids in africa

David och Tommy blev inbjudan att deltaga på Protothons senaste hack. Med 8 utmaningar fördelade på 8 grupper över 48 timmar. Fantastisk atmosfär och helt otroligt underbart fantastiska människor. 

With Joe Coppard and his team.

With Joe Coppard and his team.

Team 5 - Before we can create tools for children with disabilities - we need to find them and give them an environment where they can grow and have support on basic needs. The power of internet - offline.

Team 5 - Before we can create tools for children with disabilities - we need to find them and give them an environment where they can grow and have support on basic needs. The power of internet - offline.

Äkta kärlek

Johanna, Richard och Frasse gör världen vackrare med kick ass design. Oavsett om det är ett profilprogram för en startup eller för nästa digitala supertjänst. Coral Studio sitter med oss och tillsammans har vi fantastiskt kul.

Vi förbättrar Apple!

Appen Photosane för iOS släpptes i veckan. Apple har i iOS8-appen "Bilder" tagit bort funktionen "Kamerabilder", vilket störde oss och många andra användare världen över, så vi beslöt oss för att snabbt göra en bättre version av Apples produkt. På en vecka skapades Photosane från idé tills dess att den låg i Appstore. Allt gjordes in-house, t.ex gränssnitt, utveckling och grafik. Från det att appen skickades till Apple för godkännande så blev den godkänd efter endast 22 timmar! Vi gjorde även en liten reklamfilm, i en enda tagning. Ingen redigering har gjorts förutom intro, text-overlay och musik. Ladda ned Photosane från App Store nedan

Interaktiva notifieringar i iOS 8 förenklar interaktiv reklam

Med den nya funktionen "Interactive notifications" i iOS 8, kan man följa kundens reaktion på reklam/utskick via notifieringar. Notifieringsfönstret har två till fyra knappar, varav en kan vara t.ex "Läs mer" och den andra "Nej tack!". Företaget som sände ut notifieringen kan få direkt feedback när användaren trycker på någon av knapparna.

Notifieringar kan vara specifika för varje person och man kan även göra A/B-tester för att se vilket meddelande som fungerar bäst. Sänd olika varianter till några användare först, analysera resultatet och sänd sedan ut det stora utskicket. Det krävs att man bygger en smart backend för att dra nytta av interaktiva notifieringar. iOS 8 släpps nu på onsdag (17/9).

Läs mer här: 
What Apple iOS 8 Notifications Mean for Merchants
http://www.ecommercebytes.com/cab/abn/y14/m09/i10/s03 
http://urbanairship.com/products/whats-new

Apple lanserar Apple Pay, iPhone 6 och Apple Watch

Igår kväll lanserades Apple Pay med vilken man kan betala i butik genom att bara nudda betalterminalen med sin iPhone 6. Apple Pay är kopplat mot ens kreditkort. Säkerheten sköts genom att man sätter ett finger på iPhones fingerläsare när man sträcker fram telefonen. Apple lanserade även en smartwatch som även den kan användas för att betala i butik. Till att börja med finns tjänsten bara i USA hos några utvalda större kedjor. Apple Watch måste kopplas mot en  iPhone 5 eller senare för att fungera. Den lanseras 2015 och kommer att kosta från 349 USD.

Det går också att betala online i appar som stöder Apple Pay genom att man använder fingeravtryck (Touch ID). Detta lanseras i Oktober 2014. 

Genom Apple Watch så man kan butiker göra riktad interaktiv reklam mot besökare i t.ex gallerior. Man kan även navigera inomhus med hjälp av klockan.

I USA görs dagligen 200 miljoner kreditkortstransaktioner med ett värde av 85 miljarder kronor. Läs mer hos www.apple.com

TV12 goes Promax!

Hurra säger vi för TV12 som presenteras i morgon på PROMAX i NY!
Och hurra för Brett Richards på Brokendoll som är där och representerar oss.
Se caset här och kolla in promax – The Conference 2014. http://promaxbda.org

The Conference 2014 is where the world’s most innovative creatives, marketers, strategists, designers and thought leaders gather to give you unprecedented insights, business secrets and revolutionary tools that will help your company grow.

The new comfort zone

Det här kanske är lite extremt, men det ger ändå en tydlig bild av vår längtan efter den där mysiga och högst privata fristaden. Så dags att börja sticka, någon som har mönstret?

"Neokollektivism"

Det pratas om ”neokollektivism” där drivkrafterna verkar ha fyra motiv:

  • minska ekonomiska utgifter
  • minska miljöpåverkan
  • förenkla och vinna tid
  • skapa större trygghet genom att tillhöra en större grupp

På peacock pratar vi om:

caresuming = [caring + consuming]

egonomi =  [min ekonomi + en större ekonomi]

crossvertising = [reklam + icke reklam]

"gapingvoid

 

© Black Peacock AB. Drakens Gränd 2, 111 30 Stockholm.

 +46-709380426   hello@peacock.se